Deelnemers Modelspoorwegen
Bij de keuze van de modelspoorwegen hebben we zoals gewoonlijk getracht een zo breed mogelijk scala aan te bieden. De meeste schalen zijn vertegenwoordigd en ook de thema’s en tijdperken bieden een grote variëteit. We presenteren ze hier in het kort, het nummer verwijst naar de plaats op het plan. Het is niet mogelijk om een foto van alle modelspoorwegen in deze bijdrage te publiceren. Het spreekt voor zich dat nog enkele kleine wijzigingen kunnen gebeuren aan het plan dat u hier vindt. Het plan zal ook bij de ingang van de Brabanthal worden uitgedeeld aan de bezoekers.
B01 Hasselt -2002 (Ivo Schraepen – 1:87)
Ivo was al een eerste keer te gast in Leuven in 2014 met zijn fenomenale modelspoorweg ‘Hasselt-2002’. De baan was toen nog niet helemaal afgewerkt, inmiddels is ze tot in de kleinste details voltooid en is het computergestuurd treinverkeer een lust voor het oog. Met een lengte van ruim 20 meter met een werkelijkheidsgetrouwe foto-achtergrond wordt deze bijzondere modelbaan een absoluut aantrekkingspunt voor jong en oud. Hasselt – 2002 is ongetwijfeld één van de indrukwekkendste modelspoorwegen van ons land. (Foto GJT)
B02 La Petite Ceinture de Paris (Paul de Groot – 1:87)
De bijzondere modelspoorweg van Paul de Groot, gesitueerd in het Parijs van de Belle Epoque, oogstte al bijzonder veel lof op buitenlandse tentoonstellingen en is nu ook voor het eerst in ons land te bewonderen. De baan is opgebouwd in een cirkel, en is verdeeld in drie verschillende fragmenten van La Petite Ceinture de Paris. Zowat alle gebouwen zijn van een binneninrichting en dito verlichting voorzien. (Foto GJT)
B03 Helvetia (Leuvense Spoor 1 Vrienden – 1:32)
Voor de Leuvense Spoor 1 Vrienden is de expo een thuismatch. Zij tonen een klein stukje van hun immense modelspoorweg opgebouwd in segmenten. Het in een showcase geplaatste deel kreeg de toepasselijke naam Helvetia, en wordt aan weerszijden omringd door een ruime opstelbundel zodat de toeschouwers van dichtbij het magnifieke rollend materieel kunnen bewonderen.
B04 DRY, dimanche après midi (Hans Louvet – spoor IIm)
De tramlijn van Blois naar Cléry (Loiret) maakte deel uit van een (deels geëlektrificeerd) tramlijnnet in de Loiret, midden Frankrijk. Het stationsgebouw van Dry is er een van een serie gelijke stations, waarvan er nog 2 behouden zijn. De lijn bleef in gebruik tot midden 1930.Deze kleine modelbaan (een diorama, zo u wilt), is een vrije vertaling in model van het origineel. Spoorplan en stationsgebouw zijn correct. De overige gebouwen zijn wel te vinden in de Loiret, maar niet in Dry. Het model laat de baan doorleven tot ver in de jaren ’60 van de vorige eeuw. De maatschappij biedt vooral diensten aan toeristen, maar de lokale bevolking weet de tramlijn nog te waarderen. Op zondagen en tijdens het toeristenseizoen rijdt er van tijd een Corpet-Louvet stoomlocomotief of een Dion-Bouton railbus van een regionaal spoormuseum. Dit is vanzelfsprekend volledig fictief. Vandaar de naam van deze baan. Alle gebouwen, net als de rails en biels zijn zelfbouw. De baan beleeft haar première in Leuven.(foto HL)
B05 Portland ID, OR (Ronald Halma – 1:48)
Dat je voor Amerikaans spoor Nul geen enorme zolder of kelder nodig hebt, toont Ronald Halma met zijn kleine rangeerbaan, gesitueerd in Portland, Oregon. Meer dan twee wissels en een schuifblad zijn niet nodig voor een afwisselend treinverkeer.
B06 Mijn dieselparadijs (John St Martin – 1:32)
Het linker deel van deze modelspoorweg werd gebouwd door Ernst Jorissen, een zeer bekende en getalenteerde bouwer in spoor 1, en heeft als onderwerp een doorsnede van een werkplaats voor het onderhoud en herstellen van diesellocomotieven. Ernst verkocht de baan aan John St Martin die ze kunstig verder uitbreidde met een groot rangeerdeel, met een perron en plaats voor het opstellen van enkele locomotieven. Een feest voor de spoor 1 liefhebbers om de locomotieven van dichtbij te horen, zien en ruiken… (Foto John St.Martin)
B07 Tussen Klei en Leuzze (Spoor 0 Team – 1:43,5)
Tussen Klei en Leuzze is een spoor Nul meterspoor trambaan gesitueerd in de steenbakkerijstreek tussen Antwerpen en Mechelen in de jaren zestig van vorige eeuw. Deze ‘eiland’ trambaan kende haar première op de 7de Grote Modelspoorexpo in 2014, en is nu in Leuven terug voor een laatste maal te bewonderen. Geniet nog van de vele sfeervolle details en het prachtig zelfgebouwde trammaterieel. (Foto Bruno Marschang)
B08 Chaleux (Luc De Martelaer – 1:160)
De bekende modelbouwer Luc De Martelaer pakt in Leuven uit met een gloednieuwe creatie in spoor N. De modelbaan is geïnspireerd op de Belgische Ardennen met een stalen spoorwegbrug naar voorbeeld van de brug van Anseremme en een stenen boogbrug zoals op de Bocq-lijn. Het rollend materieel naar Belgisch voorbeeld is hoofdzakelijk gebouwd door enkele bevriende N-spoorders. (Foto LDM)
B09 Montereau (Jan Van Remmerden – 1:43,5)
Jan Van Remmerden heeft een grote liefde voor Frankrijk, dit komt helemaal tot uiting in zijn kleine maar fijne modelspoorweg Montereau, een Franse departementale terminus gesitueerd einde jaren vijftig. Deze baan werd voorgesteld in MSM 232.
B10 Houthandel Peters (Pemoba – 1:43,4)
Wie tuk is op kleine, bewegende scènes op een modelspoorweg moet beslist de tijd nemen om Houthandel Peters te bewonderen. Deze smalspoorbaan is klein van opzet, maar bijzonder rijk gedetailleerd. Zowat alles op het rollend materieel na is zelfbouw.(Foto Frank Vermeulen )
B11 Houyet (De Dwarsliggers – 1:120)
Het team van De Dwarsliggers bewijst op overtuigende wijze dat modelspoor op schaal 1:220 naar Belgisch voorbeeld perfect mogelijk is. De baan heeft het station van Houyet als voorbeeld, de oorspronkelijke baan werd aangevuld met een ingekorte versie van het viaduct van Thanville. Deze unieke modelspoorweg in TT werd beschreven in MSM 252.
B12 Nordlandsbanen – Stasjon Hell ( MST De Maaslijn – 1:87)
Met de Nordlandsbanen reizen we naar het hoge noorden, we passeren zelfs de poolcirkel. De grote modelspoorweg naar Noors voorbeeld is opgebouwd vanuit verhalen en legendes die over de Nordlandsbanen te vertellen zijn, en die in details terugkomen gegroepeerd rond twee thema’s: Polarssirlelen en Stasjon Hell. Een indrukwekkende foto-achtergrond sluit naadloos aan bij het fraaie landschap. Meer over deze modelspoorweg is te vinden in MSM 248 (Foto GJT)
B13 De Rodachtalbahn (Jan Nickmans en Theo Huybrechts – 1:43,5)
Na de bouw van de Höllentalbahn hadden Jan en Theo de smaak voor een landelijke Duitse spoorlijn in spoor Nul goed te pakken. Het vervolg liet dan ook niet lang op zich wachten. De keuze viel op de Rodachtalbahn, gelegen in de regio Frankenwald, een mooi en bosrijk gebied in Beieren. Het station Nordhalben is het eindstation van de Rodachtalbahn. Het stationsgebouw, toiletgebouw, goederenloods, locloods en kolenbunker zijn gemaakt van gips. Op dit ogenblik leggen de bouwers nog de laatste hand aan de begroening, de baan is in primeur te zien in Leuven. (geen foto)
B14 Dock Martens (Club Maquettisme Sedanais – 1:87)
Dock Martens is een normaalspoor modelbaan die zich afspeelt in een industriële buitenwijk van Parijs in de tweede helft van de jaren 1950. Stoom- en diesellocomotieven leveren wagens af bij verschillende klanten op braakliggende terreinen en in straten met cafés en voorstedelijke huisjes. Een kleine waterpartij geeft de baan haar naam. (Foto SC)
B15 Court du Bouton (MSKK – 1:87)
Court du Bouton is een fictief grensbaanvak tussen Frankrijk en Zwitserland in het Zwitserse kanton Jura. Het is een echte paradebaan waar met lange treinen wordt gereden. Deze rijden op een drierailsysteem met sporen van TIllig, wisseltongen en strijkregels van Weinert en nieuwzilveren puntcontacten van Weichen-Walter. De prachtige foto-achtergrond geeft diepte aan het geheel dat tevens voorzien is van een dag-nachtverlichting. (Foto GJT)
B16 BW Altendorf (Ronald Barrink – 1:87)
Het Bahnbetriebswerk(Bw) ‘Altendorf’ is een fictief Bw gesitueerd in het Ruhrgebied in de jaren ’60. Het is een middelgroot Bw , voorzien van alle componenten die in een stoomdepot te vinden waren: een groot kolenpark, een slakkenput, waterkranen en een opslag voor het verzamelen van vliegas alsmede een installatie voor het reinigen van de vlampijpen. Ook de zandtoren ontbreekt niet. Het heeft een grote draaischijf(23,5 m) waarop ook grote locs gedraaid kunnen worden en een 7standige loc loods waaraan renovatiewerkzaamheden aan het dak te zien zijn. In het Bw is tevens een kleine reparatiewerkplaats aanwezig. Er is ook een olie-/dieseltankplaats waar de diesellocs hun brandstof tanken (Foto Andrew Burnham)
B17 Arranstein (Paul Peeters – 1:160)
Het oorspronkelijke spoorontwerp van het kernbaantje was bedoeld als rangeerspelbaantje. Klein genoeg om overal te kunnen opstellen en bovendien helemaal ‘opvouwbaar’. Inmiddels is er een en ander veranderd en aangepast door 2 nieuwe segmenten toe te voegen. Het is echt ‘old school’ modelbouw, zonder gebruik te maken van 3D printen of lasersnjden. Ook hier geen digitale hoogstandjes, de treintjes rijden nog analoog. Door het hergebruik van veel materiaal van mijn oude modelbanen blijft mijn hobby heel betaalbaar. (foto Paul Peeters)
B18 Waldbahn 1925 (Arnoud Bongaards – 1:10)
Arnoud is de bezieler van de Feldbahn Factory, en brengt ook onder de merknaam Spoorhout houten laser-cut bouwkits van smalspoor locomotieven en wagens op schaal 1:10. Eén en ander is verwerkt in zijn diorama Waldbahn anno 1925 . Naast het tonen van het diorama zal Arnoud het bouwen van houten kits en de gebruikte technieken in het diorama demonstreren.
B19 De Zanderij (Michel Altorf-VanderKuil – 1:87)
De voormalige spoorlijn bij Radio Kootwijk (Veluwe NL), inspireerde Michel Altorf- van der Kuil tot het bouwen van een Veluws baantje. De Zanderij stelt een zandverlading voor, waarbij een normaalspoorwagen beladen wordt door een smalspoor treintje. Michel heeft de bouw van dezemodelbaan gebruikt als experiment. Zo is de basis van de baan gebouwd uit materialen die we normaal weggooien; restanten XPS uit puincontainers, verpakkingskarton van de IKEA, restanten elektriciteitsdraden van een verbouwing. Het geheel heeft wel geleid tot een sfeervol plaatje dat ooit op de Veluwe gelegen zou kunnen hebben.
B20 Gbf Unterhaltung ( Vincent Scholtze – 1:160)
In de heuvelachtige regio Bergisches Land, aan de spoorlijn Wuppertal – Düsseldorf, ligt het fictieve station Gbf (Güterbahnhof) Unterhaltung. Op de 3-sporige hoofdlijn zie je een voorbijtrekkende parade van diverse Duitse treinen in de jaren ’60. Op de voorgrond een bescheiden goederenstation met stukgoedloods, losweg met verhoogde kop- en zijlading en wat spooraansluitingen. Dat zorgt voor veel rangeermogelijkheden. Getracht is een zo natuurgetrouw en gedetailleerd mogelijk landschap in spoor N (1:160) te bouwen, met een klassiek thema, de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III. Deze modelbaan is uitgebreid beschreven in MSM 229.(Foto GJT)
B21 De Graafstroom ( Vincent de Bode – 1:87)
De Graafstroom is een Zuid-Hollands tafereel anno 1947, gebouwd op schaal 1:87 in kaapspoor, een (smal)spoor met een spoorwijdte van 12,26 mm. Deze Fine Scale-modelspoorweg telt naast het verkeer van de Zuid Hollandsche Tram Maatschappij als blikvanger ook een tjalk die nagenoeg op ooghoogte aan de toeschouwers voorbij vaart. (Foto GJT)
B22 Charleroi- Route de Mons (Marc de Bruin – 1:87)
De modelspoorweg van Marc de Bruin is in feite een gestandaardiseerde module om deel te nemen aan module-bijeenkomsten en zo lange treinen te laten rijden. Maar de module kan, mits voorzien van twee keerbogen, ook als losse modelspoorweg worden opgesteld, zoals hier voor de gelegenheid in Leuven. De setting is herkenbaar, met een SNCV-PCC op een verhoogd spoor die de spoorlijn kruist. (geen foto)
B23 Karakura (Huib Maaskant – 1:150)
Deze originele modelspoorweg naar Japans voorbeeld stelden we voor in ons vakantienummer MSM 259. De bijzonder mooi afgewerkte baan is Japans spoor N in de schaal 1:150. Een bijzonderheid van deze baan is dat ze traploos verstelbaar is in de hoogte, ideaal voor kinderen en rolstoelgebruikers.
(Foto HM)
B24 ’t was in Amsterdam (Hollandse Tram Maatjes – 1:87)
Het sfeervolle diorama neemt de toeschouwer mee naar de Amsterdamse grachtengordel van omstreeks 1955-1965. Op kunstige wijze zijn fragmenten van de bekendste grachten samengevoegd. Er rijden diverse tramtypes van het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf en de befaamde Blauwe Tram. En dan plots verschijnt er een rondvaartboot in de Herengracht. (Foto GJT)
B25 Het Bleije baantje (Jan-Willem Bleij – 1:87)
Deze grote modelspoorweg is uitgevoerd in modules. Ze kunnen in een willekeurige volgorde aan elkaar worden gekoppeld, enkel de bakken van de eindstations en het tussenstation moeten altijd op dezelfde wijze aan elkaar worden gekoppeld. Iedere deelname aan een expo is dan ook voor de organisatoren telkens een verrassing. Hoe het Nederlands diesellijntje in Leuven is opgesteld zal u samen met ons kunnen ontdekken. Een reportage over het Bleije baantje is te lezen in MSM 257. (Foto GJT)
B26 Orelle-Prémont (Thomas Gallé – 1:87)
Thomas Gallé bouwde een stukje van de Maurienne na, de spoorlijn die Frankrijk met Italië verbindt en gekenmerkt wordt door steile hellingen die vaak dubbeltractie vereisen. Thomas koos voor de representatie in model van Orelle-Prémont, een locatie waar de rivier en een autoweg paralel lopen met het dubbelsporig traject, voorzien van een natuurgetrouwe bovenleiding.(Foto FV)
B27 Den Blauwe Steen (MOBOV – 1:32)
‘Den blauwe steen’ is een tem die in Antwerpen gebruikt wordt voor de bovenste steen of deksteen van de kaaimuur op de rechter Scheldeoever, die effectief in Belgische blauwe hardsteen is uitgevoerd. Het in model weergegeven stukje is gesitueerd ter hoogte van de Koolkaai en de Orteliuskaai. Kaaimuur, loodsen, kranen en rolbrug zijn zelfbouw waarbij gebruik werd gemaakt van lasergesneden onderdelen en 3D-print materiaal. De baan was oorspronkelijk gepland voor de expo in Wieze doch raakte niet klaar. De lat werd zeer hoog gelegd, het eindresultaat is in première te bewonderen in Leuven.(Foto BM)
B28 Sehr-am-Üzant (Alan Jockmans – 1:87)
Eén van de kleinere modelspoorwegen is Sehr-am-Üzant, het sfeervolle tijdperk I baantje van Alan Jockmans dat voorgesteld werd in het vakantienummer MSM 259 en nu voor het eerst aan het Belgische publiek wordt getoond.(Foto BM)
B29 Hermoha (MSC Het Spoor – 1:87)
Hermoha is het jongste project van MSC Het Spoor en is geïnspireerd op de kalkgroeves van Carmeuse Moha en L’Hoist Hermalle, de naam van de modelspoorweg is hiervan een samenvoegsel. De baan stelt de fictieve kalkgroeve ‘Carbel’ voor, gelegen aan een zijriviertje van de Maas dat op het eind uitloopt in een dok voor binnenvaartschepen. Gesitueerd in de laatste decennia van de 20ste eeuw heerst er nog heel wat bedrijvigheid op de site, door het af en aanrijden van kalktreinen, lokale rangeerbewegingen en zelfs de occasionele excursietrein. Ook het vrachtverkeer via de weg is uitdrukkelijk aanwezig. Het spoor loopt midden tussen de indrukwekkende installaties van de groeve, die doorheen de jaren werden opgebouwd. Alle gebouwen werden zelf gebouwd naar bestaande voorbeelden ter plaatse. Het geheel werd geweatherd met kalkafzettingen die zo typisch zijn voor de omgeving van een kalkgroeve. Ook de voertuigen en het rollend materieel kregen een Carbel-jasje. Foto Bruno Marschang
B30 Belsteco (Hans Baeck – 1:87)
Ook Hans Baeck raakte gefascineerd door de staalindustrie, en bouwde een nieuwe modelbaan die in Leuven in première gaat. Floris Dilz achterna als het ware, maar dan op mensenmaat. Hans zorgt zoals op al zijn modelspoorwegen voor veel rangeermogelijkheden. Op moment van samenstellen van dit nummer werd er nog volop aan de baan gewerkt.
B31 Fijn aan de Rijn (Ayko Chen 1:160)
Om de toekomst van onze hobby te verzekeren is MSC Het Spoor enkele jaren geleden gestart met een jeugdwerking. De jongeren komen bij elkaar op zondagvoormiddag, en bouwen dan onder begeleiding van enkele ervaren modelspoorders aan enkele kleine projecten. Eén van de jeugdleden, de elfjarige Ayko Chen, wou dolgraag aan de expo deelnemen, en bouwde een kleine modelbaan, gebaseerd op een dubbelsporig traject langsheen de Rijn in periode IV/V.
B32 Sourbrodt (MSC Het Spoor – 1:160)
Sourbrodt is zowat het bekendste station van de Vennbahn, langsheen spoorlijn 148 die Raeren met Sankt-Vith verbindt. Het was één van Belgische stations in de Oostkantons dat ooit deel uitmaakte van het Duitse spoorwegnet. Het emplacement van Sourbrodt telt twee seinhuizen van waaruit de mechanische seinen werden bediend. Tevens was er een draaischijf. Het was ook eind- of beginpunt van veel militaire treinen met materiaal vanuit het militaire kamp van Elzenborn. Zoals gebruikelijk deden de mannen van MSC Het Spoor eerst het nodige veldwerk ter plaatse vooraleer de bouw van de baan aan te vangen. Het station werd volledig uitgetekend en gebouwd exact op schaal 1/160, wat resulteert in een lengte van bijna 6 meter, enkel voor het station! Zoals steeds werden de gebouwen ter plaatse opgemeten, uitgetekend en gelaserd in MDF, of gebouwd in styreen en Forex plaat. Ook alle bomen en groen werd zelf gemaakt in onze vereniging. Zelfs de achtergrond is een foto van de omgeving tussen Sourbrodt en Kalterherberg. De situatie rondom het station van Sourbrodt wordt dan ook in detail prachtig weergegeven, in primeur te bewonderen in Leuven. Foto Bruno Marschang
B33 Trois-Ponts (Mattias Vermeulen – 1:87)
Het station van Trois-Ponts in H0, op volledige lengte en met de natuurlijke boog die het spoortracé volgt tussen een bergwand en de rivier Salm, vormt een stukje Ardense spoorweggeschiedenis uit tijdperk IV, tot net voor de elektrificatie van de lijn 42 midden de jaren 1990. De bouw van de baan startte in 1992 door Peter Van Gestel, die tekende voor de bouw van de modules met zichtbaar landschap, de aanleg van de zichtbare sporen met heel wat op maat gebouwde wissels en zo’n 80% van het landschap, waaronder de massieve rotswand die over de hele lengte van het station de prominente achtergrond vormt. In 2002 nam Mattias Vermeulen de baan over en werkte in de daaropvolgende jaren niet alleen het landschap verder af, maar bouwde ook een zessporig schaduwstation over de volledige lengte, zodat een heel gevarieerd spoorbedrijf met een twintigtal treinen mogelijk werd. Trois-Ponts nam in die hele tijd slechts één keer deel aan een internationale modelspoortentoonstelling, tijdens de laatste editie van Spoorwegen voor Toeristen in Blankenberge in 2011. Tijdens de Grote Modelspoor Expo zal in primeur het volledig nieuw gebouwde stationsgebouw in lasergesneden karton te zien zijn, een gedetailleerd bouwproject dat zowat een jaar in beslag heeft genomen.
B34 De zandtram van Mol (MSC De Kempen – 1:87)
Bij de aanleg van een tramlijn van Turnhout naar Mol in 1895 werd ook rekening gehouden met het goederenvervoer, en meer bepaald het vervoer van wit zand dat bij het graven van de Kempense kanalen in de tweede helft van de 19de eeuw werd ontdekt. Ter hoogte van Mol-Donk werd een aftakking gemaakt naar de zandwinning. Deze tramlijn kreeg al gauw de bijnaam ‘de zandtram’. Het bijzondere aan deze tramlijn was dat ze uitgerust was met vier spoorstaven, de tram reed op meterspoor en de goederenwagens, afkomstig van de NMBS, op normaalspoor. Dit alles is door MSC De Kempen in model mooi weergegeven. Een volledige beschrijving van de modelspoorweg kan u lezen in MSM 239.
B35 Hasselfeld (MSC Pacific – 1:87)
Wat ooit begon als een teststukje voor de nieuwste technieken en materialen inzake scenery groeide inmiddels uit tot een heuse smalspoorbaan gesitueerd in het Duitse Harz-gebergte. Voorbeeld voor de baan is Hasselfelde, het eindpunt van de Selketalbahn. Alle gebouwen zijn zelfbouw naar bestaande voorbeelden. Geen wonder dat op Intermodellbau in Dortmund het publiek rijen dik dit prachtig staaltje van Belgische modelbouw bewonderde. Een reportage over Hasselfelde is te vinden in MSM 230.(Foto Luc Dooms)
B36 Dune Metal (Marc Lefebvre – 1:87)
Industriële activiteiten bevinden zich vaak in de buurt van havens. In Duinkerke heet dit gebied Leffrinckoucke, en een spoorlijn die verschillende sites met elkaar verbindt, strekt zich uit tot aan de grens met België. Marc Lefebvre, lid van de vereniging RMC59 (Rail Modélisme Coudekerquois), heeft net zijn laatste showcase klaar en in Leuven stelt hij ons zijn industrieel complex Dune Métal in Frans-Vlaanderen voor. De modelbaan stelt een deel van de Ascometal-staalfabriek voor, waar spoorwegassen worden vervaardigd. (Foto ML)
B37 LEGO Lijn 178 (Bart Michielsen – 1:32)
LEGO en modelspoor zijn perfect te combineren, met LEGO kan je zelfs een modelbaan bouwen naar Belgisch voorbeeld zoals Bart Michielsen op overtuigende wijze doet. Het is een andere benadering dan de klassieke miniatuurtrein, maar evenzogoed ‘modelbouw’, zij het met de LEGO-bouwstenen als vast gegeven.
B38 Sporen naar Nederland (Gerard Visker – spoor II)
LGB-treinen in spoor II maken vooral indruk door hun grootte, de grote modelspoorweg op tafelhoogte zal zeker de jongste bezoekers fascineren. De baan is Nederlands geïnspireerd, er wordt met Nederlands materieel gereden in een min of meer Nederlands landschap en typische gebouwen als het station Valkenburg, de locloods uit Beekbergen. Ook een Hollandse molen ontbreekt niet.
B39 Kinderdroom (Toon en Isabelle Versnick – 1:87-1:22)
Toon en Isabelle combineren hier twee hobby’s : modelspoor op 1/87 (Märklin) en het verzamelen van Play Mobil. Eenzelfde tafereel wordt weergegeven in de twee schalen, een toch wel uniek gegeven dat hopelijk de Play Mobil-generatie ook kan aanzetten tot de ‘kleine’ treinen.
KINDERANIMATIE
Onder begeleiding kunnen de kinderen zelf aan de slag en hun eerste plastic kitje van een gebouwtje, ter beschikking gesteld door Faller/Hobby Time en De Kleine in elkaar lijmen. Deze knutselhoek bevindt zich in de foyer tegenover de doorgang naar de MSM-stand. Hier is ook een grote speelmat voor de allerkleinsten waar zij naar hartenlust kunnen spelen met Märklin My World miniatuurtreinen.