Deelnemers Modelspoorwegen
De expo bestaat uit twee categorieën deelnemers: enerzijds de modelspoorwegen, inclusief minibaantjes, diorama's en demostanden, en anderzijds de commerciële deelnemers, handelaars, importeurs en fabrikanten.
De deelnemende modelspoorwegen worden zorgvuldig geselecteerd door een panel, samengesteld uit redactieleden van Modelspoormagazine.
Hieronder een overzicht van de modelspoorwegen die tentoongesteld worden.
B 01 Saint-Hilaire - Steven Deruytter (1:87)
Wat in 2019 begon met een summiere schets om enkele leden van ModelSpoorAtelier Oostkamp in te schrijven voor de minibaantjeswedstrijd 2020, groeide tijdens de covidpandemie verder uit tot een groter geheel. U leest er alles over in de reportage in dit nummer. De bezoekers van de 10de Grote Modelspoorexpo in Wieze zullen in primeur kennis kunnen maken met deze fraaie Belgische modelspoorweg.
B 02 Stoverton - Tony Cabus (1:76)
Stoverton is een fictief agrarisch dorp met ‘goede lucht’ voor de toeristische sector. Het ligt namelijk maar een paar mijlen van de Britse westkust op vruchtbare poldergrond. Logies is daar dus veel voordeliger! Omwille van dat toenemende toerisme werd het imago wat opgekalefaterd door in het centrum huizen in een landelijke stijl met ‘fake vakwerk’ te bouwen. Het is ‘midsummer’ en er rijden dus extra treinen af en aan in het kleine station. Maar ook de landbouw floreert, daarvoor werd een tramlijn voorzien die producten naar het station, en grond- en brandstoffen naar de landerijen brengt. Met flink wat rangeringen tot gevolg. Het thema is dus geen ‘schaalmodel’, maar geïnspireerd op Llangollen enerzijds en Wisbech anderzijds, met hier of daar een knipoog. De naam is dan weer een samentrekking van de lievelingskost en de voornaam van de bouwer. Het baantje situeert zich in tijdperk IV, eind jaren ‘50, begin jaren ‘60.
B 03 Sixteen tons - Luc De Martelaer (1:87)
Luc De Martelaer bouwt wel elk jaar een nieuwe modelspoorweg, telkens relatief klein, maar boordevol fantasie. Het was dus geen verrassing dat dit nieuwe baantje de eerste prijs won bij de OntraXS! Kids Awards en bovendien de 3e prijs bij de reguliere OntraXS! Awards eerder dit jaar. Het is een gedetailleerde weergave van de ondergrondse gangen van een mijn, inclusief lift, vol verrassende vondsten. De bouwer neemt bovendien de bezoeker mee in zijn fantasie met zijn verhaal. Blijf dus zeker even staan, kijken en luisteren bij deze creatie. Voor het eerst in België!
B 04 Modelspoorweg met LEGO blokjes - J.F. Lacassaigne, V. Meeuw, L. Soete ()
Niet enkel de allerkleinsten zullen bij de grote Lego-baan hun opwachting maken. Op een oppervlak van 12 x 2,5 meter is een heuse modelbaan gebouwd. Bewonder vooral de herkenbare Belgische locomotieven en rijtuigen. En ook de aankleding beklemtoont het Belgisch karakter van deze baan. Het is een andere vorm van modelspoor dan we bij Modelspoormagazine gewend zijn, maar zeer de moeite waard.
B 05 Luxor Sugarcane Valley - Samuel De Zutter (1:43,5)
Een baan met als thema Egypte kom je niet vaak tegen. Oorspronkelijk was het idee een suikerriet plantage in de Caraïben te bouwen, doch op You-Tube ontdekten Samuel en Valentijn een filmpje van zo’n suikerriet aanplant in Egypte, en dan ook nog op de koop toe mét een smalspoorlijntje. Ook buitengewoon is dat de minibaan uit twee zijden bestaat en ieder zou de uitwerking van één kant voor zijn rekening nemen. Het geheel heeft aldus twee grote taferelen: een lokaal dorp met bijbehorende markt en een suikerrietplantage met verwerkingsfabriek. Deze exotische baan werd beschreven in MSM 193.
B 06 Chosette - Johan Van Balberghe (1:45)
Chosette is de modelspoorweg in spoor Nul van Johan Van Balberghe. Oorspronkelijk bedoeld als een klein zolderbaantje om thuis ook te kunnen rijden. Vandaar de naam ‘Chosette’, wat in het Frans een ‘petite chose’ betekent, een klein dingetje. Het begon bescheiden, maar eindigde (?) in een modelspoorweg van meer dan 13 meter lengte. Alle gebouwen op deze baan zijn eigen constructies, geïnspireerd op een bestaand voorbeeld. Een uitgebreide reportage over deze modelspoorweg werd gepubliceerd in MSM 200.
B 07 CFL Nordstreck 93 - Pit Karges (1:87)
We hebben al eens met het werk van Pit kennis gemaakt met ‘First snow‘ in MSM 154. Zijn nieuwste creatie is speciaal voor tentoonstellingen gebouwd. Het thema van de modelspoorweg is een fictief onderdeel van de noordelijke CFL lijn ergens tussen Luxemburg en Ettelbrück. De noordelijke route van de CFL loopt van Luxemburg naar Troisvierges en vandaar naar België via Gouvy naar Luik (NMBS lijn 42). In 1993 werd het traject geëlektrificeerd tot aan de Belgische grens, zodat binnenlandse treinen met elektrisch materieel konden rijden, maar grensoverschrijdende treinen werden getrokken met diesellocomotieven. Een reportage over CFL Nordstreck 93 verscheen in MSM 236.
B 08 Carolo Metal - Rik Martens (1:87)
Rik Martens heeft zich toegelegd op het bouwen van kleine modelspoorwegen: diorama’s met als een rode draad een spoorweg. We hebben het dan over zijn bijzondere reeks minibaantjes begonnen met Depot Val-Rikard (winnaar van de minibaantjeswedstrijd 2012), gevolgd door Carrière De Petit Granit en Rimkov (winnaar 2018) met als ‘voorlopig’ laatste: Carolo Metal. Hiervan heeft Rik in acht afleveringen van Modelspoor Magazine het ontwerp en de bouw uitvoerig beschreven (MSM 223 … 236). Een terugblik kon u lezen in MSM 248. Rik geeft op de expo ook aansluitend enkele demo’s.
B 09 Ligne du Gérize - Wim Wijnhoud (1:87)
Wim Wijnhoud heeft roem verworven met het bouwen van bijzonder mooie en doordachte modelspoorwegen in 1:87. Zijn nieuw meesterwerk is La Ligne du Gérize. een fictieve modelspoorlijn, geïnspireerd op een bestaande omgeving in de landelijke driehoek Clermont-Ferrand, Lyon en Le Puyen-Velay. Het uitgebeelde tijdsbeeld is omstreeks mei 1968. Het stadje Le Grueberon ligt tegen een helling en fungeert als centrum van het gebied. Vanuit het kopstation vertrekken twee regionale normaalspoorlijnen. In het aangehouden tijdperk 1968 kende het gebied naast de normaalsporige secundaire lijnen ook een meterspoornet van de Departementale Spoorwegmaatschappij CFD (Compagnie des chemins de fer départementaux). Op de modelspoorweg doorkruist de CFD-lijn het stadje Le Grueberon en houdt halt op het stationsplein. Zoals de vorige, door Wim gebouwde, modelspoorwegen is ook La Ligne du Gérize bedoeld om deel te nemen aan tentoonstellingen. Met een lengte van 17 meter is het één van de grootste modelspoorwegen op de expo. Een uitgebreide reportage verscheen in MSM 237 en MSM 240.
B 10 La fabrique - Michel Altorf-van der Kuil (1:87)
Michel Altorf-van der Kuil kent de lezer van Modelspoormagazine ongetwijfeld van enkele praktijkartikels. Michel bouwt graag huisjes, vooral Franse, en deelt zijn methodes graag met onze lezers. Dat zal hij trouwens op de Expo in Wieze ook doen. Hij toont daar ook zijn minibaantje van 50 x 30 cm met een fiddle-yard van 25 x 5 cm, genaamd ‘La fabrique’. Het geheel bestaat uit 4 houten kistjes, met daarin het baantje. Het is spontaan geboren, om de huisjes een plaatsje te geven. Daaraan werden ook nog heel wat details gevoegd.
B 11 Mirabernina - Eddy De wilde (1:87)
Eddy nam In 2008 deel aan de eerste minibaantjeswedstrijd met Willburg ÖBB, een Oostenrijks smalspoorbaantje naar het voorbeeld van de Mariazellerbahn (zie MSM 87). Dit baantje was meteen de springplank naar het expocircuit, en werd opgevolgd door een tweede minibaantje Rhb St.Bernina (zie MSM 116). De derde expobaan is Mirabernina, eveneens naar het voorbeeld van de Zwitserse Berninabahn. Deze keer werd de inspiratie gehaald aan de zuidelijke kant van de Berninapas. Het fictieve stationnetje Mirabernina situeert zich in het Val Poschiavo aan een uitloper van het gelijknamige meer nabij Miralago. Mirabernina werd ook beschreven in MSM 214.
B 12 Le Bassin - Floris Dilz (1:87)
De bouwer is al enkele jaren bezig aan het realiseren van een waar huzarenstuk: een sfeerimpressie van Seraing anno 1988. In dat jaar wordt nog wel gewerkt in de smederij en constructiewerkplaatsen op het terrein van Cockerill in Seraing maar het vuur in de laatste hoogoven is lang geleden gedoofd en veel oude hallen staan er leeg en vervallen bij. In de grauwe straatjes, letterlijk in de schaduw van de industrie, is de neergang van de staalindustrie ook goed merkbaar. Het grijze, grauwe, vervallen landschap van steen en staal is op sublieme wijze weergegeven en ook heel wat rollend materieel is zelfbouw. Een reportage was te lezen in MSM 237 en in vele praktijkartikels daarvoor.
B 13 Mirandol - Club Maquettisme Sedanais (1:160)
De ‘Club Maquettisme Sedanais’, gekend als organisator van de expo in Sedan, presenteert een modelspoorweg in schaal N. Bouwer Claude Joron koos voor spoor N omdat deze schaal meer mogelijkheden biedt om de modelspoorweg in het landschap in te bouwen. En daar is hij met verve in geslaagd. Het thema is de site van het viaduct van Mirandol (Lozère). Centraal staat dit imposante bouwwerk, bestaande uit twee stenen overbruggingen, beide gelegen in een ruime boog en tegenboog. Het verkeer op de brug geschiedt op enkelspoor en er wordt gereden in de tijdperken vanaf III tot nu. Onderaan ligt een lieflijk Frans dorpje langs een kronkelend riviertje.. De nadruk ligt op de trein door het landschap.
B 14 57 bis rue eiffefe (la suite) - François Joyau (1:87)
In de loop van de tweede helft van de negentiende eeuw werden rond Parijs twee spoorwegringen aangelegd. Naast de ‘Grande Ceinture’ werd ook een ‘Petite Ceinture’, een kleine ring, aangelegd die de verschillende ‘poorten’ van de stad verbond en aansluiting gaf met de metrolijnen. François Joyau bouwde een klein stukje hiervan dat de naam 57bis Rue Eiffefe kreeg. Enkele jaren later werd deze baan uitgebreid met een meer industrieel deel en ook een paradespoor met bovenleiding waarop doorgaande treinen aan het oog van de bezoeker voorbijtrekken.
B 15 La rue des caves - Fred Mouget (1:87)
‘Rue des Caves’ van Fréderic Mouget begon ooit als een mini-baantje, maar groeide inmiddels uit tot een volwaardige modelspoorweg. De sporen liggen op twee niveaus, het bovenste is eerder industrieel, terwijl op het onderste dubbelsporig tracé lange goederentreinen aan het oog van de bezoeker voorbij rijden. Net als ‘21 Rue Des Haies’ van Vincent Cleren en ‘57 bis Rue Eiffefe’ van François Joyau is deze modelspoorweg een mooie illustratie van Franse modelspoorbouw op hoog niveau.
B 16 21, rue des Haies - Vincent Cleren (1:87)
In dezelfde sfeer als ‘57 bis rue Eiffefe… la suite’ heeft Vincent Cleren '21 Rue Des Haies' gecreëerd. Hij presenteert een industriële zone geïnspireerd op de Parijse voorsteden van de jaren 1960. Alle gebouwen zijn eigenhandig gebouwd. Dit was de eerste modelspoorweg die Vincent bouwde en het was meteen een groot succes. Ze werd voor het eerst getoond aan het Franse publiek op de prestigieuze Meursault tentoonstelling. Hoewel Vincent al jaren modelbouwtijdschriften las, besloot hij iets met zijn eigen handen te bouwen toen hij gedwongen thuis moest blijven tijdens de Covid periode. Het resultaat is verbluffend en zal heel wat liefhebbers aanspreken.
B 17 Ecluse 11 - Jan Van Munster (1:87)
De modelspoorweg stelt een van de sluizen in de 'Vallei van de sluiswachters' voor, namelijk sluis nummer 11 in de buurt van Arzviller (F). Er bestaan al systemen die een sluis nabootsen, dus leek het Jan interessant om een sluis te bouwen die boten van boven naar beneden beweegt (en omgekeerd). Het vullen en legen van een sluis met water op een miniatuurmodelbaan is best lastig: dit is al gezien bij Britse modelbouwers, maar er werd beslist om een 'droge' versie te ontwerpen voor 'Écluse 11'; het enige wat je hoeft te doen is de bodem van de sluis op en neer te bewegen. Op tentoonstellingen trekt dit systeem veel publiek. Deze moet je gezien hebben! Deze uitzonderlijke modelbaan werd ook voorgesteld in MSM 241.
B 18 Terminus - Rudi Nelissen (1:87)
U kon al een aantal praktijk artikels lezen in de vorige nummers van Modelspoormagazine (MSM 245 tot 247) en het huidige nummer. Het thema is fictief, geïnspireerd op de verlaten remise van Monceau, een stelplaats waar diesellocs tot fin de carrière gesteld staan. De omgeving is gebouwd naar voorbeeld van een typische Waals industriestadje. Deze fraaie modelspoorweg beleeft zijn première op de Grote Modelspoor Expo.
B 19 Die Höllentalbahn - Jan Nickmans & Theo Huybrechts (1:45)
Het modelspoorduo Jan Nickmans en Theo Huybrechts, bekend van de magnifieke tentoonstellingsbaan ‘Het depot van Trois-Ponts’ (zie MSM 169), koos voor hun nieuwe modelspoorweg een Duits voorbeeld én voor spoor Nul. Het resultaat van vier jaar noeste arbeid is de 23 meter lange ‘Fränkische Höllentalbahn’. Daarmee is het de grootste modelspoorweg op de expo. Een modelspoorweg in een grotere schaal sluit ook perfect aan bij de visie dat de trein door een echt landschap moet rijden, en de modelbaan dus zeker niet overladen mag zijn met sporen. Omdat beiden houden van landelijke idylles kwamen ze uit bij een Duitse zijlijn, de ‘Fränkische Höllentalbahn’. Een reportage over deze modelspoorweg verscheen in MSM 246.
B 20 Kustlijn – Ravelingen/St. Idesbald - OBMV Oost-Brabantse Modeltrein Vrienden (1:87)
Initiatiefnemer Herman Van Esbroeck was een fervente fan van uitstapjes naar zee en iedere Paasvakantie kon je hem terugvinden langs de kustlijn. Vandaar de evocatie van een stukje spectaculaire tramlijn, op de dijk, langs de zee tussen Oostende/Mariakerke en Middelkerke. De baan is uitgewerkt in de vorm van een hondenbeen. Uitgebeeld wordt een pendeldienst tussen Mariakerke en Middelkerke met de bediening van de halte Raversijde. Kom kijken en geniet in gedachten van een daguitstap naar "het zèèètje".
B 21 Station Puurs - Aansluiting Duvel-Moortgat - Philippe May en Geert Maes (1:87)
Het idee om een museumbaan te bouwen kwam van 'Stoomtrein Dendermonde- Puurs'. Alle gebouwen zijn gebaseerd op bestaande gebouwen. Het deel 'Duvel-
Moortgat' is een aantrekkelijk industriebaantje met hedendaagse spoorverkeer. Een beschrijving van beide vindt u in MSM 205.
B 22 Remise en scène - Erik De Boeck (1:87)
We konden in Modelspoormagazine al kennis maken met het werk van Erik De Boeck. Zijn grote modelspoorweg ‘Remise en scène’ bestaat uit diverse segmenten. Het hier gepresenteerde, nieuwste, deel kreeg de toevoeging ‘act IV EAU/RESEAU/BATEAU’ mee. Het betreft een havendok met een aantal rangeersporen. De baan situeert zich in tijdperk III, naar Belgisch voorbeeld. Er wordt digitaal gereden met het 3-rail systeem. Wie Erik een beetje kent weet dat zijn manier van modelbouwen ‘low budget artisanale zelfbouw met recuperatiemateriaal’ is, zoals hij het noemt. Wat we in ieder geval wel weten is dat Erik op verbluffende wijze allerlei constructies bouwt uit karton, hout en aluminium eetbakjes.
B 23 Rangeerpuzzel - Paul Peeters (1:160)
Oorspronkelijk bedoeld als minibaantje voor de wedstrijd presenteert Paul Peeters een rangeerpuzzel is spoor N. Het is een rangeerbaantje met Time saver en Inglenook in elkaar verweven. Dus een rangeerspel waar over nagedacht moet worden om wagens naar vooraf bepaalde plaatsen te rangeren. We kennen Paul uit MSM 183, waar zijn grote modelspoorweg in spoor N ‘Van Langental naar Unterlenningen’ uitvoerig besproken werd.
B 24 Kontich - Paul Celis (1:87)
Kontich is één van de oudste halteplaatsen van het land. Het is immers gelegen langsheen de verbinding Mechelen – Antwerpen die op 3 mei 1836 werd ingehuldigd, en thans bekend staat als lijn 25. Het stationsgebouw en alle andere gebouwen op de modelspoorweg zijn volledig zelfbouw volgens de originele plannen, foto’s en eigen opmetingen. De beide sporen dichtst tegen het stationsgebouw beelden lijn 25 uit, de middelste sporen lijn 27 Brussel – Antwerpen. Het drukke spoorverkeer is hedendaags. Deze baan werd nog nooit tentoongesteld, voor een terugblik verwijzen we naar MSM 226.
B 25 Met den blauwe naar Lillo - MOBOV (1:87)
Af en toe heb je zotte ideeën en genoeg tijd om ze uit te werken. En dat was het geval tijdens de corona lockdowns. Toen de mannen van de club net terug mochten samen komen wensten ze op twaalf werkdagen een modelbaan te bouwen. Het diende een kleine, maar leuke expobaan te worden op basis van een van de doelgebieden van de club, namelijk de tram. Na een avondje samen denken, werd geopteerd voor Lillo, een dorp aan de Schelde ten noorden van Antwerpen. Er werd al snel gekozen om een impressie van Lillo-Haven neer te zetten. Daarbij werd uitgegaan van de gekende gebouwen, de Scheldedijk en de Blauwe tram als vaste factoren. Het traject van de tram loopt van de fiddle yard tot het haventje. Op de eerste module werd een omloopspoor voorzien om toch een gevarieerd verkeer te kunnen neerzetten. De tweede module kreeg de eindhalte Lillo-Haven en twee goederenaansluitingen naast de haven. De goederentrams, bij de NMVB Tractors genoemd, heetten in de volksmond Den Blauwe omwille van de blauw-gele kleurstelling. Ze werden ook Titanics genoemd. De modellen werden gebouwd met kits van Ferivan Modelbouw. Ze werden zelf gespoten en uitgerust met de nodige details.
B 26 Booischot statie - Pieter Willems & Jan Van Casteren (1:220)
De schaal Z, 1/220 met 6,5 mm spoorbreedte van Märklin, leent zich bij uitstek voor het maken van modelspoorwegen waarin het landschap de trein domineert; bij grotere schalen is veel meer ruimte nodig. Dat Spoor Z ook geschikt is om kleinschalige tentoonstellingsbanen te maken, bewezen Pieter Willems en Jan Van Casteren met 'Booischot Statie', dat in 2021 voor het eerst aan het grote publiek werd voorgesteld. Het station en de huisjes zijn zelfgemaakt. In een archief werd een plan gevonden van het spoorverloop anno jaren stillekes. Pieter verschaalde het plan naar schaal 1:220 met de nodige compromissen. Een uitgebreide reportage over deze modelspoorweg is gepubliceerd in MSM 221.
B 27 Boudois - Patrick Raes (1:87)
De inspiratie voor deze modelspoorweg werd gevonden in de Belgische Ardennen. De naam van het station, ‘Boudois’, is fictief en werd gekozen omdat het Frans klinkt. De keuze viel op een enkelsporige lijn die van A naar B gaat met een station waar tevens een uitwijkspoor voorzien is om treinen te laten kruisen of om een stel te laten wachten dat voorrang verleent aan een snellere trein. Ook belangrijk is een derde spoor, een opstelspoor dat wordt gebruikt om een aantal goederenwagens op te stellen, meer bepaald wagens voor het transport van boomstammen. De bouwer houdt van brede, hellende bogen. Daarom heeft hij gekozen voor een modelbaan opgedeeld in kwartcirkelsegmenten. De binnendiameter van deze kwartcirkel is drie meter. Meer hierover is te lezen in MSM 201.
B 28 Lokaalbaan 1980 - Toon Versnick (1:87)
Zoals de naam al verklapt situeert deze modelspoorweg zich in 1980. Ze is gebouwd naar Duits voorbeeld. In het landschap bevinden zich twee stationnetjes, een dorpje, een brouwerij en een overslagbedrijf met spooraansluiting. Op de enkelsporige diesellijn zien we voornamelijk V60, V100 en V160 locomotieven alsook de ‘Schienenbus’ en de ‘Köf’. Deze 3-rail modelspoorweg wordt uiteraard digitaal bestuurd.
B 29 Lijn 122 (Deel: Scheldewindeke) - N160 (1:160)
De modelspoorweg ‘Lijn 122’ bestaat uit diverse segmenten. Op de expo wordt Scheldewindeke getoond. Als club werd gekozen om een deel van lijn 122 na te bouwen in N-schaal. Deze lijn slingert door het Scheldeland en de Vlaamse Ardennen van Melle naar Geraardsbergen. Een belangrijk argument was, dat deze lijn één van de laatste dubbelsporige diesellijnen in Vlaanderen is met een mooi landelijk karakter. Als eerste deel werd Balegem-Dorp (zie MSM 105) gebouwd en aansluitend hierop is nu ook Scheldewindeke nagebouwd (situatie +/- 1970). Er wordt getracht zoveel mogelijk naar Belgisch voorbeeld te rijden.
B 30 Vonêche - MSC De Kempen (1:87)
MSC De Kempen bouwde een weergave van het station van Vonêche op lijn 166, de Athus-Meuse lijn die Dinant met Bertrix verbindt. Centraal is het nu verdwenen station geplaatst met het toen nog mechanisch seinstelsel en bijhorende spoortoestellen. Er wordt gereden in tijdperk III of in tijdperk IV. De nadruk ligt op gevarieerd goederenverkeer met lange slepen getrokken door een dubbeltractie. Deze modelspoorweg wordt voor de allereerste keer in zijn afgewerkte vorm aan het publiek getoond.
B 31 Bouy-à-Bèze - MSC Het Spoor (1:87)
Enkele uitstappen met een aantal enthousiastelingen van het Franse smalspoorgebeuren naar de baai van de Somme leverden veel sfeerfoto’s, ideeën en inspiratie op voor een modelbaan. Enkele tientallen enthousiaste modelbouwers van de club, elk met hun eigen specialiteit gingen aan de slag om zowat alles aan deze baan zelf te bouwen, niet enkel de vele gebouwen, maar ook wagens en locomotieven. De modelspoorweg bevat een kleine lokale vissershaven, overgaand naar een plaatselijke industrie en nijverheid, om te eindigen in een typische Frans dorpje in heuvelachtig gebied, uiteraard met het nodige treinverkeer. Deze laatste nieuwe creatie van de club uit Sint-Niklaas is een Belgische primeur en een absolute topper op de expo.
B 32 Station Heide - Yannick De Vynck (1:87)
Station Heide ligt aan de internationale spoorlijn 12 die Antwerpen en Roosendaal met elkaar verbindt. Tot 1880 was er enkel heide- en duinenlandschap. Vanaf 1888 werd er zand ontgonnen uit de Kalmthoutse Heide. Om dit zand efficiënt te vervoeren werd een aftakking gemaakt aan de westkant van lijn 12, richting de Kalmthoutse Heide. Rondom dit zijlijntje ontstonden verschillende arbeiderswoningen en vestigden zich nijverheid en enkele handelaars. Zo ontstond het dorpje Heide. Deze modelspoorweg, welke sedert 2020 het ‘gezicht’ is van onze expo, is bijzonder fijn gedetailleerd. Op deze baan hebben de stomers het voor het zeggen (Zie ook MSM 193).
B 33 Station Oostende anno 2005 - MSKK (1:87)
MSKK staat voor ModelSpoorKlub van de Kust. Daar wordt al sinds vele jaren gebouwd aan een getrouwe weergave van het station van Oostende. Er werd geopteerd om het stationsgebouw met bijhorend plein, de aankomstsporen, het wisselcomplex en een deel van de wijkbundel na te bouwen op schaal 1:87. De modelbaan meet maar liefst 18 meter! Het stationsgebouw werd op schaal nagebouwd aan de hand van plannen van de NMBS. Voor de bovenleiding dienen de masten ook zelf gebouwd te worden. Ook de perronoverkappingen en de imposante brug over de sporen werden minutieus nagebouwd. Het station van Oostende is een kopstation met 11 sporen en een sporenbundel om de treinen te kunnen uitrangeren. De baan wordt digitaal bereden in het principe van cabin-control (de bestuurders rijden met slechts 1 trein en moeten de seinen respecteren). De wissels en seinen worden bediend via de computer door een dispatcher die alles in goede banen leidt. Een gevarieerd treinbedrijf van echte treinsamenstellingen doet de toeschouwer terugblikken naar de tijd toen de internationale treinen met ronkende namen als de Tauernexpress, de Donauwalzer nog vanuit Oostende vetrokken.
B 34 UCPDW (Union Chocolaterie de Pays de Waes) - MSC Het Spoor (1:45)
MSC Het Spoor uit Sint-Niklaas is wellicht de grootste modelspoorclub van België. Met meer dan honderd leden is er een grote verscheidenheid aan interesses, wat resulteert in diverse vaste modelbanen in het eigen clublokaal en verplaatsbare expo-banen, en dit in zowat alle schalen. Voor deze baan viel de keuze op spoor Nul met een industrieel thema. Er werd gekozen voor een eenvoudig sporenplan onder een hoek geplaatst met aan beide uiteinden een fiddleyard. Vijf wissels maken een afwisselend verkeer mogelijk, we spreken vooral over lokaal goederenvervoer en rangeerbewegingen. De baan werd uitvoerig beschreven in MSM 238.
B 35 Entre les deux vallees - Tim Somers (1:87)
Entre Les Deux Valleés is eigenlijk een eerbetoon aan de grootvader van Tim. De man die hem kennis liet maken met de treinen groot en klein. Met hem ging Tim elk jaar tijdens de Trein Tram Bus dag naar CFV3V! Na zo'n druk weekend begonnen ze dan samen bij hem thuis een baan te bouwen gebaseerd op de situatie in Treignes. Deze baan raakte evenwel nooit af, mede door het overlijden van bompa Somers. Na zijn overlijden is alle materiaal bij Tim terecht gekomen. Dus kon hij niet anders – zo zegt hij zelf - dan hun wilde plannen van vroeger vormgeven en tonen hoe ‘onze’ baan eruit zou zien! Entre Les Deux vallées is enkel landschap en neemt je hopelijk mee langs een vallei die je kan zien tijdens één van de vele museumritten.
B 36 Rangeerdiploma - Guy Holbrecht / MSC Het Spoor (1:87)
C.R.C., gemakshalve de afkorting van dit baantje, heeft een lange ontstaansgeschiedenis en is in feite het derde thuisproject van redacteur Guy Holbrecht. Voor een rondgaande baan was geen plaats, het enige dat kon was een rangeerbedrijf, en dat is nu echt iets waar een steenkoolmijn perfect geschikt voor is. Wagens moeten worden geladen, gewogen, uitgerangeerd, samengesteld. Activiteit genoeg voor een boeiend treinverloop. Op de Grote Modelspoor Expo kan de jeugd op deze modelspoorweg zelf rangeren. Wie de opdracht met succes vervult krijgt een rangeerdiploma mee naar huis. Breng kinderen en kleinkinderen mee! Tenzij je niet wilt dat ze ook de microbe te pakken krijgen. Een reportage van de C.R.C. kan u teruglezen in MSM 168.
B 37 Bow-String - Dries Reubens (1:160)
Dries is ongetwijfeld gekend als redacteur van Modelspoormagazine, gespecialiseerd in spoor N. Als treinbestuurder is hij vanzelfsprekend ook uitstekend op de hoogte van het grootbedrijf. Het spreekt voor zich dat Dries graag – liefst lange – realistische treinen ziet rijden door een landschap. De door hem gebruikte schaal leent zich hier uitstekend toe. Het aanbod aan locs op de markt in spoor N is niet zo groot, heel wat locs worden dan ook omgespoten en hier en daar wordt er ook gebruik gemaakt van 3D-geprinte kappen. Na de ervaringen opgedaan met de vorige baan werd het tijd voor een iets groter nieuw project: een N-baan naar Belgisch voorbeeld, geïnspireerd door de spoorbruggen in Landegem. De drukke verbinding tussen Gent en Brugge heeft hier reeds 4 sporen. Wie houdt van rijdende treinen mag deze modelspoorweg zeker niet overslaan. Ook deze baan is een primeur.
B 38 Zuidkaai - Stephen Van den Brande (1:87)
De haven van Antwerpen heeft altijd veel belangstelling gehad van Stephen Van Den Brande. Treinen die zich over straatspoor en door krappe bogen wringen om uiteindelijk via een spoorpoort op de kaai terecht te komen, waar gigantische kranen de goederen laden en ontladen. Uit die passie ontstond drie jaar geleden ‘Zuidkaai’, een klein rangeerbaantje met de nadruk op breakbulk. Alle gebouwen op de modelspoorweg zijn kopieën van echte gebouwen. Op de modelbaan is wel geprobeerd het aantal tijdsgebonden details tot een minimum te beperken. Op deze manier kan zowel rollend materieel uit tijdperk V als VI ingezet worden. De baan werd uitvoerig belicht in MSM 235.
B 39 L159 Dolmny - Belux (1:87)
Het jongste onderdeel van de veel grotere modelbaan van BELUX kreeg de naam ‘L159 Dolmny’. Het stelt een fictief station voor, gelegen aan een denkbeeldige lijn 159 van Bertrix naar Sedan in Frankrijk, vlakbij het Belgische plaatsje Dohan. Het station bezit een kleine spoorverbinding met de plaatselijke kalkgroeve, waardoor dit station en de lijn nog steeds een bestaansrecht hebben. Er is een redelijk frequent treinverkeer te zien, vanwege de aanwezigheid van het doorgaande treinverkeer tussen Bertrix (en de rest van België) en Sedan (en de rest van Frankrijk). Achter Dolmny ligt een schaduwstation zodat wisselende treinsamenstellingen een gevarieerd treinenloop mogelijk maken. Deze modelspoorweg zal voor het eerst te zien zijn.